osłabienie po chorobie

Jak wzmocnić organizm po grypie? Poznaj tajniki Tradycyjnej Medycyny Chińskiej

Naturalna apteczka

Według zasad Tradycyjnej Medycyny Chińskiej najlepszą metodą wychodzenia z choroby jest dieta, która wesprze rekonwalescenta. Co powinno znaleźć się w menu?

Osłabienie po chorobie – jak z nim walczyć?

Chińczycy zalecają również jedzenie na śniadanie odżywczej i rozgrzewającej zupy na bazie wywaru z długo gotowanych kości szpikowych. Według nich wywar taki ma wysoką zawartość qi, a właśnie na jej niedobory cierpimy po przebytej chorobie.

Warto wesprzeć się ziołami i naturalnymi składnikami, które również można dodawać do gotowanych potraw, ale także spożywać w formie herbatek lub naparów. Dla osoby, która wyszła właśnie z grypy, pomocny będzie napar z galgantu ze względu na swoje właściwości wzmacniające i oczyszczające. Podobnie działa kurkuma, dla lepszego efektu, warto mieszać ją z odrobiną pieprzu, pić w formie herbatki lub posypać nią poranną owsiankę.

Wzmocnienie organizmu po grypie

Grypa może osłabiać serce, dlatego warto sięgnąć po przetwory z pomidorów: domowe przeciery pomidorowe świetnie sprawdzą się jako baza do zup i sosów, a przy tym wesprą układ krążenia i serce obciążone chorobą. Dodatkowo można wspierać się nalewką z głogu, do kupienia w każdej aptece. W takim wypadku warto ograniczyć również spożywanie kawy i herbaty, które mogą dodatkowo obciążać serce. 

Odpowiednia ilość płynów, która pomoże pozbyć się toksyn i patogenów z organizmu, Tradycyjna Medycyna Chińska zaleca picie ciepłej wody z dodatkiem szczypty soli lub cytryny, a także kompoty (bez cukru). Gruszki nawilżają płuca, chińskie suszone daktyle odtruwają i oczyszczają, owoce goji to silny antyoksydant. Warto z tych składników przygotować prosty kompot. 

Jak wzmocnić płuca po grypie

Najbardziej szkodzi suche, ciepłe powietrze. Warto sprawić sobie kominek lub specjalny dyfuzor powietrza (to nieco droższa opcja). Zaopatrz się w podręczny zestaw olejków eterycznych: sosnowy jest przeciwzapalny, pomaga w leczeniu infekcji, geranium – poprawia nastrój, podobnie jak olejek różany, natomiast lawenda świetnie wyciszy i zrelaksuje. 

Po chorobie: coś na wzmocnienie organizmu

Siemię lniane podprażone używane jako posypka do porannej owsianki lub świeżo mielone połączone w równych proporcjach z czarnym sezamem i solą kłodawską jako przyprawa do pieczonych warzyw lub duszonego drobiu nawilży drogi oddechowe.

Czego unikać po grypie?

Warto ograniczyć spożycie produktów śluzotwórczych, czyli produktów mlecznych – jogurtów, kefirów, surowego mleka, ale też spożycia cukru i produktów z białej mąki. Produkty te dodatkowo sprzyjają łapaniu infekcji i wychładzają organizm. 

Zioła na wzmocnienie organizmu po chorobie

Warto wspomagać się ziołami: na suchość płuc pomoże prawoślaz, pity w formie herbatki, na wodnisty katar – majeranek zarówno w formie maści, ale też jako dodatek do potraw i herbatka, owoc anyżu – dodany do kawy lub porannej owsianki z jabłkiem, na wzmocnienie orgaznizmu poleca się żeń-szeń i traganek. A na śluz zalegający w płucach nacieranie pleców smalcem gęsim, który ma działanie rozgrzewające.

Ćwiczenia oddechowe – zdrowy rytuał

Oddech przeponowy pomoże oczyścić płuca i dotlenić cały organizm. Usiądź wygodnie: na krześle lub brzegu kanapy, połóż lewą dłoń na klatce piersiowej, a prawą na żołądku. Weź powoli wdech (na 3) tak, żeby dłoń na żołądku delikatnie się uniosła – co będzie sygnałem, że oddech poruszył przeponę. Uważaj, żeby nie wypychać na siłę brzucha. Zrób wydech przez usta, dłoń na klatce piersiowej powinna delikatnie opaść. W trakcie kolejnych wydechów rozluźniaj ramiona, kark i szyję. Możesz wizualizować sobie, że każdy wydech wymiata z nich napięcie.

Warto ćwiczyć raz dziennie przez miesiąc, stopniowo (w swoim tempie) zwalniając i wydłużając wdech-wstrzymanie-wydech z 3 do 6 a nawet 7 sekund. Z trudnymi emocjami pomoże uporać się… W trakcie serii oddechów, przy wydechu wydobądź głoskę „s”.

Probiotyki na osłabienie organizmu po chorobie

Ważne jest ich regularne spożycie w małych dawkach, ponieważ zawarte w nich dobre bakterie łatwo niszczy stres lub nieodpowiednia dieta. Według TMC najlepszym ich źródłem jest kiszona rzepa, kapusta, z naszych specjałów można dołączyć zsiadłe mleko (robione w domu) i zakwas buraczany, który dodatkowo wzmacnia krew.

Zobacz także: Na lepszą odporność: naturalne probiotyki i kiszonki – które wybrać i jak zrobić je samemu?

Jak się wzmocnić po grypie: witaminy i suplementy

Jeśli chodzi o suplementy warto sięgnąć po magnez w postaci cytrynianu magnezu, który wspiera przede wszystkim osoby cierpiące na astmę i POChP (przewlekłą obturacyjną chorobę płuc) oraz wszystkich, którzy zmagają się z częstymi infekcjami. Warto zadbać też o odpowiednie dawki witaminy D oraz uzupełnić niedobory cynku. 

Tekst: MW  
Zdjęcia: Shutterstock

Zobacz także: Rokitnik – naturalna multiwitamina

Zobacz również