jak ugotować rosół

Jak ugotować rosół? Porady i sprawdzone przepisy na rosół na przeziębienie, krupnik i domowy ramen

Eko życie

Czy to prawda, że rosół pomaga na przeziębienie? Co jeść podczas infekcji, aby szybciej wyzdrowieć? I jak przygotować najlepszy domowy rosół, krupnik z kaszą jaglaną i ramen? Sprawdź! Wypróbuj też nasze sprawdzone przepisy na rozgrzewające, zdrowe zupy.

dlaczego rosół pomaga w leczeniu przeziębienia

Dlaczego rosół pomaga w leczeniu przeziębienia?

Znasz powiedzenie: „karmić przeziębienie, głodzić gorączkę”? Gdy organizm walczy z atakiem bakterii, nie powinien marnować sił na trawienie ciężkiego jedzenia. Ludową mądrość potwierdzają badania. Co prawda na myszach, ale za to w Ameryce. Zespół dr. Ruslana Medzhitova z Yale University, eksperymentując zauważył, że to, co jemy w czasie infekcji, decyduje o tym, czy ją szybko pokonamy. Musimy się tylko zorientować, co nas zaatakowało – wirus czy bakteria. Jeśli ten pierwszy – powinniśmy się dobrze odżywiać, jeśli jednak walczymy z bakterią – lepiej wziąć ją głodem.

Co jeszcze zwróciło uwagę naukowców? Otóż zwierzęta karmione w czasie infekcji bakteryjnej jedzeniem bogatym w glukozę najszybciej żegnały się ze światem, zdrowiały natomiast myszy jedzące białka i tłuszcze. Z kolei chorującym na wirusówkę glukoza pomogła szybciej dojść do siebie. Wnioski dla nas? Bakterie, które są żywymi organizmami, wolniej się mnożą albo nawet giną, gdy nie damy im słodkości. Natomiast z wirusami (które żywymi organizmami nie są, chociaż mają geny i mnożą się w organizmie nosiciela) wygramy wtedy, gdy nasz organizm będzie wystarczająco silny. Często intuicja nam podpowiada, żeby chorobę przespać – więc śpimy, nie jedząc, na przykład dwie doby, i wstajemy jak nowo narodzeni.

W przypadku wszelkich przeziębień jedzenie powinno być lekkostrawne. Doskonałe są zwłaszcza zupy, bo płyny pomagają pozbyć się wydzielin z zatok czy oskrzeli. Najlepszy lekarz to rosół – to także potwierdziły badania.

Dr Stephen Rennard z University of Nebraska Medical Center rosołem babci (ugotowanym na całej kurze z dodatkiem cebuli, słodkich ziemniaków, pasternaku, marchewki, rzepy, natki pietruszki i selera naciowego) leczył przeziębionych ochotników. Wszyscy poczuli się dużo lepiej niż chorzy, którzy bulionu nie dostali. Łatwiej im się też oddychało. „Dr Rennard uważa, że substancje znajdujące się w rosole uaktywniają pracę neutrofili, komórek układu odpornościowego, które chronią organizm przed chorobotwórczymi bakteriami, wirusami i innymi patogenami. Pochłaniają je, a następnie trawią” – podsumował te badania „Newsweek Polska”.

Dlaczego akurat rosół pomaga na przeziębienie i wzmacnia organizm?

Dlaczego akurat wywar z kurczaka lub indyka? Bo mięso drobiu jest bogate w białko, z którego w czasie gotowania uwalnia się cysteina. To aminokwas o działaniu antyalergicznym, łagodzący objawy stanów zapalnych, ułatwiający wykrztuszanie i oczyszczanie płuc oraz oskrzeli. Poza tym sama zupa rozgrzewa, sprawia, że wypacamy choróbsko i inhaluje.

jak ugotować rosół

Jak ugotować rosół?

Do rosołu nasze babcie wkładały kurze łapki (rozgotowują się na kleik zawierający najlepiej przyswajalny kolagen). Taką zupę powinno się gotować bardzo długo na małym ogniu, żeby wyciągnąć z mięsa i kości jak najwięcej witamin i minerałów. Dlatego mięso na rosół musi być jak najlepszej jakości. Dalekowschodnią odpowiedzią na nasz tradycyjny rosół są ramen, samgyetang czy miso (zupa wegetariańska). Równie pyszne i zdrowe!

Najlepszy przepis na rosół z kury (nie tylko na przeziębienie):

Weź: •kurę rosołową (z pewnego źródła) i dodatkowo kurze łapki (opcjonalnie) •włoszczyznę z cebulą i kawałkiem kapusty •2-3 ząbki czosnku •3-4 plasterki imbiru •3 listki laurowe •ziele angielskie •kilka kulek kolorowego pieprzu •lubczyk •kawałek kurkumy

Przygotowanie:

Składniki zalej zimną wodą i gotuj kilka godzin, pod koniec dorzuć kilka plasterków cytryny. Zamiast z makaronem, podawaj z kaszą jaglaną, która rozgrzewa i usuwa z organizmu wilgoć.

jak doprawić rosół

Jak doprawić rosół – jakie zioła i przyprawy wzbogacą smak rosołu? 

Rosół doprawiaj na ostro:

  • Kapsaicyną, piperyną – to one odpowiadają za ostry, rozgrzewający smak pieprzu,
  • Czerwonym pieprzem (Bella) – bogatym w naturalną witaminę C,
  • Chili lub tabasco – sprawią, że zupa czy napój zrobią ci inhalację zatok, rozgrzeją żołądek, śledzionę, wywołają poty,
  • Imbirem – działa przeciwzapalnie, pobudza krążenie, rozgrzewa,
  • Czosnkiem – ma właściwości wirusobójcze,
  • Cebulą – złagodzi nieżyt nosa i zapalenie gardła, hamuje reakcje alergiczne.


Przeczytaj też: Jak szybko wyzdrowieć? Wygraj z przeziębieniem i grypą domowymi sposobami


Wirusówka czy bakteria – jak rozpoznać rodzaj infekcji? 

Różnice między zakażeniem wirusowym a bakteryjnym zazwyczaj łatwo zauważyć. Przeziębienia najczęściej wywołują wirusy, są łagodniejsze niż zakażenia bakteryjne. Towarzyszy im co prawda katar i suchy kaszel, ale gorączka nie przekracza 38°C. Wyjątkiem jest grypa – ta zwala z nóg, sięga ponad 39°C, a chorego bolą kości. Wysoka temperatura i ropny katar towarzyszą infekcjom bakteryjnym. Chory czuje się bardzo źle, ma szarpiący, bolesny kaszel (odkrztusza zielonkawą flegmę).

Dieta podczas przeziębienia – co jeść, aby szybciej wyzdrowieć:

  • Cynk – wspomaga tworzenie leukocytów odpowiadających za odporność. Łagodzi objawy przeziębienia. Skuteczny zwłaszcza przy infekcjach wirusowych, bo wytwarza wokół wirusa powłokę, która hamuje namnażanie. Znajdziesz go w mięsie, jajach, wątrobie, rybach, nasionach dyni, słonecznika, kiełkach pszenicy, cebuli i czosnku. Bogaty w cynk jest sezam – praż go i posypuj zupy, sałatki, kanapki.

  • Cysteinę – pomaga wyjść z przeziębienia, znajduje się w soi, roślinach strączkowych, pistacjach, nasionach słonecznika, kurzych jajkach, łososiu, parmezanie.

  • Witaminę C – skraca czas i moc przeziębienia. Gdy czujesz, że nadchodzi infekcja, bierz uderzeniowe dawki, pij sok pomarańczowo-grapefruitowy, ciepłą wodę z sokiem z limonki, jedz zupę marchwiową na bulionie.

  • Witaminę D – zmniejsza ryzyko złapania infekcji grypopodobnych.

  • Beta-karoten – przekształca się w witaminę A. Chroni skórę i błony śluzowe przed atakami wirusów i bakterii. Szklanka świeżo wyciskanego soku z marchwi dziennie, kilka plasterków pieczonej dyni czy kabaczka ochronią cię przed infekcjami.

  • Amarantus – odżywczy, zawiera dużo naturalnego białka, wzmacnia płuca. Posypuj nim sałatki.

  • Komosę ryżową – najbardziej tłuste zboże, ma więcej wapnia niż mleko, jest bogata w łatwostrawne białko. Zastępuj nią ryż.

  • Kaszę jaglaną – oczyszcza, ma właściwości przeciwgrzybiczne, sprzyja usuwaniu ze śluzu.

Co jeść przy przeziębieniu?

Pamiętaj o: kiszonkach, jogurtach, kefirach – bakterie fermentacji mlekowej sprawiają, że w ślinie, łzach i drogach oddechowych pojawiają się substancje osłabiające wirusy. Przeczytaj więcej w artyklue: Co jeść na przeziębienie? Poznaj naturalne antybiotyki i polskie superfoods.

Czego unikać podczas przeziębienia?

W trakcie infekcji unikaj mleka, serów, śmietany – produkty mleczne pobudzają wytwarzanie śluzu, katar robi się bardziej obfity, może zablokować zatoki i zwykłą wirusówkę zamienić w zakażenie bakteryjne.

Cukry to pożywka dla bakterii. Poza tym jedzone wieczorem pobudzają i powodują bezsenność albo sen, który nie przynosi nam odpoczynku. Unikaj też stresu – zwłaszcza długotrwałego, bo osłabia organizm i sprawia, że łatwiej łapiemy infekcje.

Przeczytaj także: Domowe sposoby na ból gardła i 4 rozgrzewające napoje zimowe, które pokochasz
 

przepis na krupnik

Co jeść podczas infekcji? Rozgrzewające zupy na przeziębienie:

Przepis na krupnik z kaszą jaglaną:

Weź: •2-3 l wywaru warzywnego (lub na mięsie drobiowym) •2 cebule •4 ziemniaki •szklankę kaszy jaglanej •natkę pietruszki •listek laurowy, ziele angielskie •sól, pieprz

Przygotowanie:

Cebulę obierz ze skórki, posiekaj i podsmaż na złoto, zagotuj bulion, wrzuć pokrojone w kostkę ziemniaki i przyprawy, wsyp kaszę i gotuj, aż zmięknie. Krupnik podawaj posypany zieleniną.

Przepis na zupę krem dyniową z imbirem

Weź: •sporą dynię hokkaido •kawałek imbiru •2-3 marchwie •1½-2 l bulionu warzywnego •sól •szklankę mleka kokosowego •chili •łyżeczkę garam masali •posiekaną kolendrę •łyżkę oleju dyniowego

Przygotowanie:

Marchew i dynię upiecz, a potem zmiksuj z bulionem, imbirem, mlekiem oraz papryczką chili i olejem. Dopraw solą i masalą. Zupę podawaj solidnie posypaną kolendrą.

Wypróbuj też przepis na: aksamitną, rozgrzewającą zupę krem z dyni

przepis na ramen

Przepis na ramen:

Weź: •kilogram mięsa (może być kurze, indycze, kacze, wołowe, wieprzowe) •włoszczyznę z kapustą •suszone grzyby •imbir •czosnek •gwiazdkę anyżu•kilka goździków •po łyżce sosu rybnego i sojowego •pieprz •makaron sojowy lub ryżowy •pak-choi •ugotowane jajo •posiekany szczypior •wiórki marchewki 

Przygotowanie:

Zalej mięso, włoszczyznę i przyprawy zimną wodą i gotuj wolno kilka godzin, dopraw sosami. Makaron przygotuj zgodnie z instrukcją, ułóż w miseczkach, połóż na nim posiekaną kapustkę pak-choi, jajka, wiórki marchewki, szczypior i zalej przecedzonym bulionem.

Zdrowe kiszonki wspomagające odporność – przepis na domowe kimchi:

Weź: •dużą główkę kapusty pekińskiej •3 marchewki •białą rzodkiew •po szklance siekanego czosnku i dymki •starty spory kawałek imbiru •chili w proszku •szklankę soli •½ szklanki sosu sojowego •łyżkę cukru trzcinowego
Na solankę: •litr przegotowanej wody •czubatą łyżkę soli

Przygotowanie:

Liście kapusty oddziel od twardych rdzeni, pokrój, przepłucz wodą, odcedź i przesyp solą. Zostaw na kilka godzin i przepłucz na sicie. Czosnek, dymkę i imbir posyp cukrem, pokrój rzepę w półtalarki, a marchewkę w wiórki, polej sosem sojowym, dopraw chili (sporo). Wymieszaj warzywa i układaj w słoju warstwami z kapustą. Zalej solanką, dociśnij kamieniem, odstaw do spiżarni na kilka dni. Potem trzymaj w lodówce. 

Korzystałam z książek: „Domowe sposoby na przeziębienie i grypę”, wyd. Świat Książki, „Zupowy detoks”, wyd. Muza SA

Tekst: Joanna Halena, Zdjęcia: shutterstock 

Zobacz również