program mój rower elektrczny

Masz rower elektryczny? Możesz zyskać nawet 5 tysięcy złotych! Zobacz jak!

Eko życie

Matylda z niecierpliwością czeka na start nowego programu „Mój rower elektryczny”.
Kupiła pojazd w marcu, licząc na to, że projekt zostanie uruchomiony w drugim kwartale br., jak zapowiedział Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Wtedy mogłaby złożyć wniosek, przedstawić dowód zakupu i otrzymać dofinansowanie, które pozwoliłoby jej spłacić część pożyczki, którą zaciągnęła na jednoślad.
Jej rower kosztował ponad 3 tys. zł, co oznacza, że dopłata wyniosłaby około 1,5 tys. zł, czyli połowę ceny.

reklama

Ile wynosi dofinansowanie w programie „Mój rower elektryczny”?

Zgodnie z regulaminem programu, konkretna kwota przysługująca właścicielom elektrycznych jednośladów, których wnioski zostaną rozpatrzone pozytywnie, zależna jest od rodzaju zakupionego pojazdu. W przypadku zwykłego e-bike’a kwota nie może przekroczyć 5000 zł, a wsparcie na rowery elektryczne cargo (ze specjalnym pojemnikiem lub koszem) i wózki to maksymalnie 9000 zł.

Jakie rowery kwalifikują się do programu?

W przypadku rowerów cargo oraz wózków minimalna ładowność (dotyczy wagi samego ładunku) wynosi 60 kg. Dopłatę można dostać zarówno do elektrycznych rowerów miejskich, jak i szosowych, gravelowych (uniwersalnych) czy górskich.

 

program mój rower elektryczny

Jakie parametry techniczne musi mieć e-bike, aby kwalifikował się do programu "Mój rower elektryczny"?

Warto zaznaczyć, że aby pojazd uznano za kwalifikujący się do programu, musi być on zgodny ze swoją definicją zawartą w art. 2, pkt 47 i pkt 47a „Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym”.
To oznacza m.in., że ma być napędzany siłą mięśni i wyposażony jedynie w pomocniczy silnik elektryczny zasilany prądem o napięciu maksymalnym 48 V i mocy do 250 W.
Natomiast jeśli rowerzysta przekroczy prędkość 25 km/h, wspomaganie roweru elektrycznego powinno stopniowo maleć, aż do zera.

 

Czy rower musi być nowy, aby dostać dofinansowanie?

Ponadto, żeby uzyskać dofinansowanie, e-bike musi być nowy, wyprodukowany maksymalnie 2 lata przed zakupem (dotacja częściowo obejmie rowery nabyte wcześniej, pozostające na 2-letniej gwarancji) i pochodzić od producenta z kraju Unii Europejskiej. Istotna jest też bateria, na tyle pojemna, by można było na niej przejechać co najmniej 50 km, i tak zamontowana, aby można ją było ładować, korzystając z domowego gniazdka elektrycznego. Oczywiście do refinansowanego roweru muszą być załączone kable, adapter i ładowarka do akumulatora.

Jakie formalności po zakupie roweru?

Aby wniosek rozpatrzono pozytywnie, jego nabywca powinien również zadbać o spełnienie kilku dodatkowych warunków. Po pierwsze – rower musi zostać oznakowany naklejką informującą o tym, że został dofinansowany, po drugie – trzeba go zarejestrować na policji, a po trzecie – nie można go sprzedać przez 2 lata (należy się liczyć z kontrolą NFOŚiGW). Warto również wiedzieć, że dopłata nie obejmuje dodatkowego wyposażenia (np. innego niż fabryczne oświetlenia, dzwonka czy baterii).

Kto może ubiegać się o dopłatę do e-bike’a?

Zgodnie z założeniem NFOŚiGW, program ma dotrzeć do jak największej grupy, dlatego wniosek o dopłatę mogą składać zarówno osoby fizyczne, jak i jednostki samorządu terytorialnego, a także przedsiębiorcy. Jednak aby kupić rower na firmę, trzeba mieć zarejestrowaną działalność związaną z transportem, dostawą pocztową i kurierską czy wypożyczaniem sprzętu rekreacyjno-sportowego. O ile jednak przedsiębiorca czy samorząd mogą złożyć wniosek o dofinansowanie np. kilku rowerów i wózków, to osobie fizycznej przysługuje tylko refundacja jednego egzemplarza.

Co zrobić w przypadku kradzieży lub zniszczenia roweru?

Istotna jest też informacja, że jeśli dotowany pojazd zostanie skradziony, to można wystąpić o dofinansowanie nowego e-bike’a, pod warunkiem że zgłosimy to na policję i przedłożymy sporządzony przez służby protokół. Podobnie jest w przypadku tzw. szkody całkowitej. Wtedy niezbędne jest przedłożenie NFOŚiGW minimum 5 zdjęć dokumentujących stan roweru wraz z informacją o okolicznościach i dokładną datą wystąpienia szkody.

 

program mój rower elektryczny

Jaki jest cel programu i jego wpływ na środowisko?

W założeniach pomysłodawców programu częściowa refundacja zakupu roweru elektrycznego ma przyczynić się do poprawy stanu środowiska naturalnego: ograniczyć spaliny oraz hałas. Przewiduje się, że „Mój rower elektryczny” zmniejszy całkowitą emisję dwutlenku węgla mniej więcej o 83 tys. megagramów w skali roku.
Ponadto większe zainteresowanie e-bike’ami ma polepszyć zdrowie i kondycję mieszkańców Polski, jak również pomóc zmniejszyć natężenie ruchu ulicznego, ograniczyć korki, co uczyni miasta bardziej przejezdnymi.

Czy dopłata podlega opodatkowaniu i do kiedy obowiązuje program?

TO WAŻNE Dopłata do rowerów elektrycznych nie podlega opodatkowaniu, a w razie niezgodnego z regulaminem jej wykorzystania (lub otrzymania zbyt wysokiego wsparcia) beneficjent jest zobowiązany do niezwłocznego zwrotu pozyskanych środków. Dopłatę można dostać na rowery kupione od 4 lipca 2024 do 30 maja 2029 roku.

TEKST: JADWIGA MARCIŃSKA  ZDJĘCIA: shutterstock

Zobacz również