weranda.pl werandaweekend.pl
Jak wzmocnić odporność naturalnymi sposobami?

Jak wzmocnić odporność naturalnymi sposobami?

Naturalna apteczka

Wszystkie smaczne składniki, które naturalnie wzmacniają odporność, możesz dodawać do ulubionych dań albo robić z nich lecznicze mikstury. Dzielnie walczą z bakteriami.

Jak wzmocnić odporność: najważniejsze zasady

Zaopatrz się w witaminę C. Najwięcej jej znajdziesz w owocach dzikiej róży, rokitnika i czarnego bzu. 
Wspieraj dobre bakterie w jelitach, jedząc probiotyki – jogurty, kefiry, maślanki, kiszone warzywa i owoce, pij kombuczę.
• Wyśpij się. Zmęczony organizm nie ma siły do walki z bakteriami. Często wietrz sypialnię, nie przesadzaj z odkręcaniem kaloryferów i daj sobie te 8 godzin snu.
• Wychodź na świeże powietrze i na słońce. Witamina D jest istotna dla odporności naszego organizmu. Podobnie jak aktywność fizyczna, która wzmacnia krążenie.
• Pij herbatkę z jeżówką purpurową, ale tylko przez 10, maksymalnie 20 dni (żeby nie wyjałowić organizmu).
 

Jak wzmocnić odporność: cenne składniki codziennego menu

Cebula

Jedzenie cebuli to najlepszy sposób na przeziębienie, czy to w postaci syropu, czy rozgrzewającej zupy. Oprócz zwalczania kataru i kaszlu pomaga zapobiegać zakrzepom żył, udarowi mózgu i zawałowi serca. Najlepsza jest czerwona! 

Czosnek

Wybieraj polski czosnek i pamiętaj, że musi pachnieć! Wszystkie zdrowe związki w nim są aromatyczne. Jedz go na surowo albo gotowany (do 6 minut). 24 ząbki zmiksuj z sokiem z 3 cytryn i litrem wody. Po 2 dniach odcedź,pij kieliszek dziennie.

Chrzan

Wystarczy  powąchać, by udrożnić nos. Świetnie działa na chore zatoki, wzmacnia odporność i pomaga przy anemii. Zamiast kupować słoiczki, w których korzenia jest góra 30–40%, lepiej zetrzeć go samemu, dodać cytrynę i sól.

Miód

Miód nie może być podgrzany powyżej 45°C. Kupuj go z pasieki i wąchaj, by sprawdzić, czy nie sfermentował. Pij co rano 2 łyżki na szklankę wody z łyżeczką octu jabłkowego. 

Goździki

Zaparzone w mleku działają antyseptycznie i pomogą dzieciom w chorobach układu oddechowego. Warto je żuć każdego dnia w sezonie grypowym. Łagodzą ból gardła.

Kwiaty lipy

Zalej go wrzątkiem. Kiedy napój ostygnie, dodaj miód i pij przed snem. Działa napotnie, przeciwzapalnie, antybakteryjnie i nasennie.

Oregano

A właściwie olejek z niego, działa naprawdę mocno – może wręcz poparzyć przełyk, jeśli wypijesz go sauté. Ale gdy dodasz kilka kropli (nie więcej niż 7) do łyżki oliwy i będziesz zażywać dwa razy dziennie przez tydzień, zadziała niczym kuracja antybiotykowa. 

Anyż

Żuj, by poprawić trawienie i odświeżyć oddech. Dodawaj anyż do ciastek maślanych i ciężkich dań z kapusty oraz buraków. Parz we wrzątku przez 10 minut i pij na mokry kaszel.

Geranium

Leczy kaszel i chrypę. Rozdrobnione liście geranium dodawaj do herbaty, płucz gardło naparem (2 łyżki zagotowane w szklance wody i parzone pół godziny).
 

Jak wzmocnić odporność – przepisy

Powidła z anyżem

Gwiazdkę anyżu zmiel w młynku do kawy i dodaj do pokrojonych śliwek.
Smaż powidła na małym ogniu bez cukru, aż zgęstnieją.

Przepis na zupę czosnkowo-cebulową

Weź:

• kilogram białej cebuli
• główkę czosnku
• szklankę białego wina
• pół kostki masła
• 2 litry bulionu
• pęczek świeżego tymianku
• liść laurowy
• 2 kulki ziela angielskiego

Cebulę pokrój w piórka. Na dnie dużego garnka rozpuść masło, dodaj liść laurowy i ziele angielskie, a po minucie cebulę. Podsmażaj ją, aż zmięknie. Wtedy dolej wino. Gotuj chwilę, aż wyparuje część alkoholu i dodaj bulion, tymianek i gotuj około 2 godzin pod przykryciem, a potem chwilę bez. Pod koniec dodaj posiekany czosnek. 
 
Tekst: Joanna Zaguła
Zdjęcia: Shutterstock, Unsplash: Anya Bell (główne zdjęcie), Hanne Hoogendam

Zobacz również