

Masz dom sprzed 2020 roku? Pieniądze na remont czekają!
Budujemy domRosnące ceny energii sprawiają, że coraz więcej osób szuka sposobów na poprawę efektywności energetycznej swoich domów.
Rządowy program „Czyste powietrze” powraca w nowej odsłonie, oferując konkretne wsparcie finansowe dla właścicieli starych budynków.
Sprawdź, jak wygląda procedura krok po kroku i jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać nawet 135 tysięcy złotych dopłaty.
Kiedy dom staje się problemem, a nie marzeniem
Maryla jest właścicielką domu pod Garwolinem, który kilka lat temu odziedziczyła po babci. Nieruchomość do dziś stoi pusta, ponieważ rachunki za ogrzewanie są tak wysokie, że spadkobierczyni nie zdecydowała się w niej zamieszkać. Wyliczyła, że koszty docieplenia, wymiany pieca, okien i drzwi znacznie przekraczają jej możliwości finansowe. Co gorsza, próby sprzedaży domu nawet za przysłowiową złotówkę spełzły na niczym, bo nikt nie chce nieruchomości, która nie ma certyfikatu energetycznego wymaganego przy tego typu transakcjach.
Wyjściem z patowej sytuacji może się okazać dla Maryli nowa edycja programu „Czyste powietrze”, którą pod koniec marca uruchomił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Inicjatywa ma na celu walkę ze smogiem poprzez wymianę nieefektywnych, przestarzałych kotłów (tzw. kopciuchów) i umożliwia uzyskanie dofinansowania na docieplenie ścian, podłóg i stropów, a także na wymianę okien i drzwi. Przypomnijmy, że poprzednią edycję programu zawieszono, ponieważ na jaw wyszły różnego rodzaju nadużycia, takie jak zawyżanie kosztów, wymuszanie pełnomocnictw, na podstawie których firmy wykonawcze dostawały zaliczkę na swój rachunek, następnie znikały z rynku, a cała odpowiedzialność spadała na nieświadomego beneficjenta. Ponadto wiele inwestycji okazało się nieefektywnych, m.in. ze względu na słabej jakości urządzenia grzewcze.
Zobacz też: Stary, ceglany dom pełen zwierząt - od starej chałupy do stylowej przystani


Kto może skorzystać z programu?
Nowa odsłona programu skierowana jest do osób fizycznych, które są właścicielami lub współwłaścicielami domu jednorodzinnego albo wydzielonego w nim lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą (do dofinansowania kwalifikują się inwestycje tylko w tych obiektach, które uzyskały pozwolenie na budowę do 31.12.2020 r.), a wnioskodawca musi posiadać prawo własności nieruchomości minimum od trzech lat przed złożeniem wniosku. Jak widać, te podstawowe warunki Maryla spełnia, więc spróbujmy prześledzić kolejne wymagania programu razem z nią.
Audyt energetyczny – pierwszy krok do dotacji
W nowej odsłonie programu wprowadzono m.in. obowiązek potwierdzenia standardu energetycznego budynku. To oznacza, że przed realizacją inwestycji należy przeprowadzić audyt określający stan energetyczny i zapotrzebowanie budynku na energię. Audyt musi zostać zakończony wystawieniem dokumentu ze wskazaniem koniecznych do wykonania prac. Po zakończeniu przedsięwzięcia wymagane będzie świadectwo energetyki cieplnej, potwierdzające, że budynek potrzebuje mniej energii. Obydwa dokumenty może podpisać jedynie osoba wpisana do rejestru Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Ile można dostać z programu?
Obecnie program zakłada trzy poziomy dofinansowania, które uzależnione są od progów dochodowych beneficjenta. I tak do 40 proc. dofinansowania poniesionych kosztów mogą otrzymać gospodarstwa, których dochody roczne nie przekraczają 135 tys. zł rocznie. (…) Istotne jest też to, że dla podwyższonego (70 proc.) i najwyższego poziomu można otrzymać dotację z prefinansowaniem do 35 proc. kosztów, jednak tylko za pośrednictwem operatorów, których zaakceptują gminy.
Lista ZUM – co można kupić z dotacją?
Dotacje obejmują tylko urządzenia wpisane na listę zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM). Nie jest możliwe otrzymanie dotacji na kotły gazowe (fundusz przewiduje jednak osobny nabór dla osób, które dokonały takiego zakupu w 2024 r., ale nie zdążyły złożyć wniosku przed zawieszeniem programu).
Jeżeli chodzi o pompy ciepła, to na liście ZUM znajdują się tylko te, które mają badania z europejskich laboratoriów, potwierdzające parametry urządzeń. Jest jednak wyjątek – jak czytamy na stronie programu, jeśli ktoś kupił i zamontował pompę, która wcześniej była dofinansowywana, a obecnie nie ma jej na liście ZUM, może otrzymać zwrot, jeśli rachunek był wystawiony przed 31 grudnia 2024r.
Krok po kroku
● Aby złożyć wniosek w programie „Czyste Powietrze”, należy zalogować się na stronie gov.pl – Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD). Następnie trzeba wypełnić formularz, dołączyć wymagane załączniki (skany lub dokumenty elektroniczne) i złożyć wniosek. potrzebne dokumenty to np. skany dowodów, zdjęcia, audyty energetyczne w formie elektronicznej.
● Wnioski należy składać do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) właściwego
dla województwa. Można również skorzystać z pomocy punktów konsultacyjnych w gminach
lub w WFOŚiGW.
TO JEST WAŻNE
Wnioski o dofinansowanie trzeba złożyć do 30 czerwca 2027 roku.
Rozpatrzenie dokumentów odbywa się w terminie do 60 dni kalendarzowych od daty ich złożenia do właściwego WFOŚiGW.
Czytaj dalej: Wsiamać! Przebudowa starego domu na klimatyczną agroturystykę
TEKST: JADWIGA MARCIŃSKA ZDJĘCIA: shutterstock