weranda.pl werandaweekend.pl
Witaminy dla seniora – na zdrowie i dobry humor

Witaminy dla seniora – na zdrowie i dobry humor

Naturalna apteczka

Jak w starszym wieku mieć energię jak u nastolatka i zachować entuzjazm do życia? Poznaj nasze sprawdzone sposoby i ciesz się każdą chwilą.

Zestaw witamin dla seniora – dobrze wybrać

Witaminy to suplement diety. Mogą wspierać organizm, ale też obciążać nerki, wątrobę i jelita. Dlatego warto zachować roztropność i zanim zaczniemy stosować wybrany suplement, przemyśleć dobrze sprawę, a najlepiej skonsultować to ze specjalistą. 

Suplementy dla seniora – najważniejsza witamina

Dan Buettner, w książce „Niebieskie Strefy” badał ludzi, którzy żyją dłużej. Włoską Sardynię, japońską Okinawę czy kalifornijską Loma Lindę, zamieszkują żwawi dziewięćdziesięciolatkowie pełni sił witalnych. Jednym z ważniejszych czynników wpływających na wysoką jakość życia jest wspólne spędzanie czasu w grupie rówieśniczej. 

Dlatego warto spotykać się na zajęciach, w klubach seniora, klubach książki, a także chodzić na spacery, i to codziennie! Jeśli już zapewnisz sobie odpowiedni poziom tej najważniejszej witaminy, można pomyśleć o suplementach.  

Witaminy w płynie dla seniora: mocny układ nerwowy

Chodzi oczywiście o witaminę D. Niedobór słońca powoduje, że organizm nie może samoistnie syntezować tej witaminy, a jest ona kluczowa. Jej niedobór może powodować rozbicie, problemy z koncentracją, apatię, obniżony nastrój, brak energii. Witamina D3 reguluje pracę układu nerwowego, a przez to ma wpływ na działanie układu hormonalnego. 

Dodatkowo witamina ta odpowiedzialna jest za wchłanianie wapnia i fosforu, a więc ma istotny wpływ na stan kości i zębów. Średnia dzienna dawka witaminy D to od 2000 do 4000 jednostek. Dobrze jest przyjmować witaminę prosto na język w formie kropelek. Najlepiej przyswajalna jest witamina D3 z dodatkiem K2, która zapobiega zwapnieniu naczyń krwionośnych, utrzymuje układ krążenia w dobrej formie. Warto skonsultować dawkę witaminy z lekarzem, ponieważ zbyt wysokie stężenie może być szkodliwe, a nawet niebezpieczne dla zdrowia.

Suplementy dla seniora: jaka witamina C

Jeśli chodzi o ważność suplementów, odgrywa ona równie istotną rolę, co witamin D3. Witamina C jest silnym antyoksydantem, to znaczy, że pomaga pozbywać się z organizmu wolnych rodników czyli chorobotwórczych patogenów, od wirusów, bakterii. Działa również antynowotworowo. 

Jeśli chodzi o witaminę C, najskuteczniejsze są jej wysokie dawki. Najlepiej 1000 lub 1500 mg. Dostępne są one w formie tabletek (droższa opcja) i w wersji do rozpuszczania. Należy jednak pamiętać, że witaminy to nie cukierki, które możne jeść każdy. Kluczowym przeciwwskazaniem dla stosowania dużych dawek witaminy C jest kamica nerkowa lub problem z przyswajaniem żelaza. Żeby wzmocnić odporność, należy łykać witaminę C profilaktycznie ponieważ nie leczy z przeziębienia ani grypy, a jedynie wspomaga układ odpornościowy.

Suplement diety dla seniora: wsparcie dla układu pokarmowego

W tym aspekcie przydatna będzie witamina B12, której odpowiedni poziom zapewnia dobre samopoczucie, energię i siłę do działania. Witamina B12 ma wpływ komórki naszego organizmu, zwłaszcza krew, tkanki układu nerwowego, tkankę jelit, a także na skórę. Jest kluczowa we właściwym procesie przemiany materii. Sygnałami, które mogą świadczyć o jej niedoborze są: zmęczenie, drętwienie kończyn, zaburzenia pamięci, równowagi, a także anemia. 
Witamina B12 pomaga w funkcjonowaniu wielu układów naszego organizmu, także jej zużycie jest duże i często dochodzi do jej niedoborów. Zdarza się, że u niektórych długoterminowe przyjmowanie suplementu, może powodować alergie.

Witaminy dla seniorów opinie o magnezie

Magnez łatwo wypłukuje się z organizmu przez przyjmowanie leków nasennych lub psychotropowych, a także przy wzmożonym wysiłku lub podwyższonym poziomie stresu. Jego niedobór może być odczuwany jak drżenie mięśni twarzy, np. powieki lub wargi, kurcze łydek, osłabienie i ospałość. Jednym lepiej przyswajalnych rodzajów magnezu jest cytrynian magnezu.

Preparaty na wzmocnienie organizmu dla osób starszych

Należy pamiętać o probiotykach, czyli preparatach zawierających kultury dobrych bakterii, które występują we florze bakteryjnej jelita. Zwykle zaleca się ich przyjmowanie w czasie antybiotykoterapii, ale również można nimi wesprzeć leczenie biegunki. Probiotyki mają swoje niemałe znaczenie w profilaktyce dbania o odporność. Jeśli ich flora bakteryjna jest zaburzona, łatwiej złapać poważne przeziębienie lub grypę. W okresie jesienno-zimowym warto włączyć je do diety. 

Na wzmocnienie organizmu dla starszej osoby: odporność, serce i nie tylko

Odporność wzmocni nalewka (do kupienia w każdej aptece) z jeżówki, popularnie zwana echinaceą, podobna nalewka z owoców głogu uspokoi i wzmocni serce, a z dziurawca (skutek nie będzie natychmiastowy) pomoże uspokoić nerwy, ułatwi zasypianie. Natomiast świetnym preparatem wspierającym pracę wątroby obciążonej przyjmowaniem leków i ciężkostrawną dietą jest preparat ziołowy – nalewka ojca Klimuszko, która zwiera m.in. wyciąg z karczocha, miętę, pokrzywę i wiele innych dobroczynnych dla wątroby składników. Na zdrowie!

 

Tekst: MW

Zdjęcia: Shutterstock

Zobacz także: Wrzosowa herbatka na trawienie

Zobacz także: Lekkostrawna dieta na kwarantannę i 7 kroków do lepszego życia

Zobacz również