Jak wzmocnić układ immunologiczny

Jak wzmocnić układ immunologiczny

Naturalna apteczka

Oto kilka składników, które warto dodać do swojej codziennej diety.

Jak wzmocnić układ immunologiczny: probiotyki

To dobre bakterie, które kolonizują nasze jelita i to one są naturalną barierą dla chorobotwórczych patogenów w tym wirusów i bakterii powodujących przeziębienie, anginę, czy grypę. W aptekach dostępne są preparaty zawierające kultury dobroczynnych bakterii. W tej roli świetnie sprawdzą się również produkty spożywcze, które są naturalnym źródłem dobrych kultur bakterii, np. kiszonki: kapusta, ogórki, ale też kwaśne mleko domowej produkcji. 

Jak wzmocnić system immunologiczny organizmu

Jelita stanowią naturalną barierę dla patogenów, ponieważ utrudniają kolonizację jelit drobnoustrojom chorobowym, pomagają uszczelniać ścianki jelit, mobilizują do działania limfocyty, ograniczają i osłabiają reakcje uczuleniowe. 

Jak wzmocnić system immunologiczny ziołami

Najsilniej stymulująco na układ odpornościowy działa jeżówka purpurowa, inaczej echinacea, którą można spożywać w formie herbatki lub tabletek, ale najskuteczniejsza jest nalewka, do kupienia w każdej aptece. Preparat z jeżówki warto przyjmować profilaktycznie, zaczynając wczesną jesienią lub w stanach osłabienia organizmu i obniżonej odporności. Skuteczny będzie preparat zawierający wyciąg z aloesu albo wyciąg z czarnego bzu – owoce stosuje się również w stanach przeziębienia.

Zioła skutecznie wzmacniające organizm

Podobnie imbir, który można stosować profilaktycznie jako dodatek do zup lub dań (uwaga osoby cierpiące na nadciśnienie imbir je podnosi), ale również doraźnie w formie herbatki wystarczy zagotować kilka plasterków imbiru w 1/2 litra wody i pić z dodatkiem cytryny oraz miodu. Najlepiej na początku infekcji, po przemarznięciu lub przemoknięciu. 

Wzmocnienie układu immunologicznego: naturalny antybiotyk

Czosnek słynie ze swoich właściwości bakterio i grzybobójczych. Warto stosować go profilaktycznie – raz w tygodniu, wtedy zadba on o dobrą kondycję jelit, oczyszczając je z patogenów. Warto przeprowadzić kurację czosnkiem w dzień wolny od pracy, najlepiej rano, wtedy organizm będzie miał szansę strawić surowy czosnek. Najlepiej zjeść świeżo wyciśnięty czosnek na kromkę chleba, wtedy zachowane zostaną wszelkie drogocenne substancje. 

Jak wzmocnic uklad odpornosciowy domowe sposoby

Wzmocnienie organizmu np. malinowym sokiem lub herbatką z liści malin to również sposób na przeziębienie stary jak świat. Sok malinowy pić w przypadku przeziębienia. Działa napotnie i rozgrzewająco. Maliny najlepiej przyjmować na noc. Podczas snu organizm będzie miał największą szansę, żeby się wygrzać i uporać z przeziębieniem. Dla wzmocnienia działania naparu malinowego można dodać odrobinę sproszkowanego galgantu – zioła na odporność, rośliny, która ma podobne działanie do imbiru. 

Jak poprawić układ immunologiczny: dlaczego ważny jest odpoczynek

W czasie snu – najlepiej takiego, który rozpoczyna się przed północą, w fazie snu głębokiego (REM) wzrasta produkcja limfocytów, które są odpowiedzialne za budowanie siły obronnej organizmu. W czasie snu, wydziela się odpowiednia ilość melatoniny, która jest również hormonem odpowiedzialnym za odporność organizmu. Wydzielaniu melatoniny sprzyja spanie w całkowitej ciemności. 

Co wzmacnia układ immunologiczny: zadbaj o nerki

Według Tradycyjnej Medycyny Chińskiej nerki są rezerwuarem siły i energii życiowej. Używki, brak snu, wychładzanie organizmu (przemarznięte stopy) obniżają poziom energii nerek, osłabiają je, co ma wpływ na obniżenie odporności organizmu. Dlatego żeby wzmocnić system immunologiczny, Tradycyjna Medycyna Chińska zaleca, żeby w sposób szczególny dbać o nerki, przede wszystkim dbanie o ciepło okolic nerek, np. noszenie odpowiedniej bielizny, picie ziołowych herbatek, np. z ziela pietruszki oraz ograniczenie kawy i alkoholu.

Jak poprawić system immunologiczny tym, co jesz

Siły odpornościowe organizmu osłabia niewłaściwa dieta, w tym spożywanie nadmiernej ilości przetworzonego jedzenia, np. gotowych dań, mrożonek, fast foodów. Ale też smażonego mięsa, w tym wieprzowiny i wołowiny. Dietetycy zalecają spożywanie mięsa raz w tygodniu, najlepiej pieczonego lub duszonego. Ograniczenie spożycia mleka krowiego oraz jogurtów i kefirów, które zaśluzowują organizm, co prowadzi do stanu zapalnego w organizmie i silne osłabienie odporności. 

Co poprawi odporność i hart ducha

Specjaliści od morsowania i hartowania ciała zimnym i prysznicami, są zgodni co do tego, że systematyczne „stresowanie” ciała zimnem, powoduje mobilizację sił obronnych organizmu. Polewanie najlepiej zacząć od nóg i prawej strony ciała oraz jego części najbardziej oddalonych od serca, stopniowo można przedłużać zimne prysznice i stosować je na całe ciało, łącznie z polewaniem głowy. Należy zwracać uwagę na reakcje organizmu i nie robić tego, co powoduje silny dyskomfort. 

Chodzenie boso na poprawę odporności

Innym sposobem hartowania ciała zalecanym przez niemieckiego zielarza Kneippa było chodzenie boso po rosie. Co można zastąpić chodzeniem boso po domu lub polewaniem stóp zimną wodą. 

Ruch to zdrowie

Ćwiczenia, np. marszobieg, trening cardio, ćwiczenia rozciągające oraz wszelkie inne formy ruchu, które pobudzają układ krążenia, wspierają układ odpornościowy. Dbanie o równowagę psychiczną, pozbywanie się negatywnych emocji, dbanie o obniżanie poziomu stresu, ma również wpływ na wzmocnienie organizmu. 

 

Tekst: MW

Zdjęcia: Shutterstock, Pixabay

Zobacz także: Walking – sport dla tych, którzy nie lubią ćwiczyć

Zobacz także: Witamy dla seniora – na zdrowie i dobry humor

Zobacz również