Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Gorące kąpiele

Gorące kąpiele Nie siedźmy w wannie zbyt długo, 15-20 minut zupełnie wystarczy.
 
 


Kiedy pogoda pod psem, a ja wracam do domu zziębnięta, w głowie kołacze mi się jedna myśl – jak najszybciej wskoczyć do wanny z ciepłą wodą.

Pośpiech nie jest jednak wskazany. Zamiast fundować sobie kolejny termiczny szok, znacznie zdrowiej rozgrzewać się powoli. Zanim zanurzymy się w gorącej wodzie, pozwólmy ciału stopniowo przywyknąć do wyższej temperatury. Przede wszystkim zdejmijmy buty i krępujące ruchy ubranie, pochodźmy 10-20 minut po domu. Krew zacznie żywiej krążyć, a my przez ten czas przygotujmy sobie wspaniałą rozgrzewającą kąpiel. Zaparzmy zioła, przygotujmy aromatyczne olejki.

Pamiętajmy przy tym, że przesada w którąkolwiek stronę nie jest wskazana. Nie lejmy do wanny wrzątku – najlepsza jest temperatura 38-42 stopnie. Jak to sprawdzić? Kiedy zanurzymy łokieć, powinniśmy czuć, że jest ciepła, ale nie gorąca. Jeśli naprawdę przemarzliśmy do kości, lepiej wejść do letniej wody i dopiero potem stopniowo dolewać cieplejszej. Nie siedźmy też w wannie zbyt długo, 15-20 minut zupełnie wystarczy.

Po kąpieli energicznie wytrzyjmy się ręcznikiem, załóżmy wygodne ubranie, ciepłe skarpety, i wskoczmy na przynajmniej pół godziny pod koc. Herbata z sokiem malinowym też nam dobrze zrobi. A podczas jesiennego spaceru lub grzybobrania pamiętajmy, żeby zebrać kilka garści sosnowego igliwia albo łąkowego siana. Jeśli zechcemy się potem rozgrzać w wannie, będą jak znalazł.

reklama

NA CO POMOŻE KĄPIEL:


Dla zakatarzonych
Do niedużego woreczka z materiału włóż gałązkę rozmarynu i garść zgniecionych liści geranium. Zawieś woreczek na kranie, tak aby przepływała przez niego gorąca woda, i napełnij wannę. Jeśli masz kłopoty z zatokami, zanurz także głowę, żeby czoło znalazło się pod wodą, a tylko nos i usta wystawały. Wytrzymaj tak 10 minut. Po kąpieli zawiń głowę ogrzanym ręcznikiem. Zamiast świeżego rozmarynu możesz użyć suszonego albo olejku eterycznego; podobnie z geranium.

Rozgrzewająca
2 garście sosnowych igieł zalej 2 litrami wody i gotuj przez 20 minut. Wywar przecedź i wlej do wanny z gorącą wodą. Czas kąpieli – 20 minut. Jeśli nie masz igliwia, możesz użyć sosnowego olejku eterycznego – 5-15 kropli na wannę wody.

W sianie
3 garście siana łąkowego zalej 3 litrami wody i gotuj 20 minut. Odcedzony wywar wlej do wanny pełnej wody. Czas kąpieli – 20 minut. Olejki eteryczne, które uwalniają się z łąkowych roślin, nie tylko rozgrzewają, ale też łagodzą bóle stawów.

Weranda Country nr 1/2010