Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Dobry ferment i kiszonki warzywne

Kefir, jogurt, maślanka i kwaśne mleko – na orzeźwienie i poprawę humoru. Dla tych, co się odchudzają i nie chcą chorować.

Maślanka czy kefir, te mleczne napoje podsuwały nam babcie i mamy, a teraz zachwyca się nimi cały świat. Bo są lekkie i orzeźwiające. Mało? To co powiecie na to, że potrafią poprawić humor, podnieść odporność, oczyszczają organizm i regulują poziom cholesterolu. Kefir, jogurt czy maślanka są probiotykami – to znaczy, że zawierają sporo bakterii kwasu mlekowego, których bardzo potrzebujemy i to nie tylko po kuracji antybiotykowej, ale na co dzień.
 

Właściwości kefiru

Najzdrowszy z czwórki – zawiera aż 7 szczepów bakterii (jogurt ma tylko 4). Poprawia pracę jelit, a to tam produkowana jest większość serotoniny, hormonu szczęścia. Pomaga więc zwalczać depresję i bezsenność. Ale nie tylko. Kiedy czujemy głód między posiłkami, pijmy szklankę kefiru. Dostarcza jedynie 120 kalorii, a syci na dłużej niż drożdżówka. Pamiętajmy, by zaraz potem nie jeść wędlin, tłustego mięsa czy konserw rybnych, bo to grozi rozstrojem. Przydaje się również na wakacjach w egzotycznych krajach na problemy żołądkowe. Pijcie go, a unikniecie zemsty faraona.
 

Jak kupować?

Wybierajcie kefiry naturalne, te smakowe są dosładzanei mogą zawierać glutaminian sodu. Albo róbcie je w domu.
 
Do spróbowania!
Znacie kefirowy ser? Jest banalnie prosty do zrobienia – wystarczy zostawić kefir na noc w lodówce na sitku wyłożonym gazą (najlepiej nad garnkiem), by odciekła woda. I już!

Warto wiedzieć
Na każde 30 kilo wagi naszego ciała powinniśmy pić litr płynów dziennie. Jeśli mamy już dosyć wody, część można zastąpić kefirem.


Przepis na domowy kefir

Żeby go zrobić, potrzebny jest tzw. grzybek tybetański, czyli wysuszone bakterie. Można je kupić przez internet. Pamiętajmy tylko, że grzybek nie może dotykać metalu. Przechowujmy go więc w kamionkowym lub emaliowanym naczyniu,używajmy plastikowego sitka i drewnianej łyżki.

WEŹ: małą porcję grzybka, około 2 cm. Opłucz i zalej surowym albo pasteryzowanym mlekiem. UHT się nie nadaje. Przykryj i zostaw na 24 godz. Potem zamieszaj i przecedź. Bakterie można wykorzystać ponownie.

Dlaczego to takie zdrowe?

Fermentacja zabija toksyny w jedzeniu, a z drugiej strony sprawia, że to, co wartościowe, lepiej się wchłania. Na przykład żelazo, cynk i wapń z kefiru lub maślanki przyswajamy aż w 80 procentach! Ale fermentowane napoje robi się nie tylko z krowiego mleka. Spróbujcie tych mniej znanych:

Żentyca. Napój ze sfermentowanego owczego mleka. Można ją kupić na Podhalu, najlepiej w bacówkach, gdzie robią oscypki.
Boza. Po bałkańsku robi się ją ze sfermentowanej kukurydzy, a u nas z kaszy jaglanej. Na Podlasie przywieźli ją imigranci z Macedonii.
Kombucza. Fermentowana herbata. Można ją dostać w barach jako bezalkoholowy drink lub zrobić samemu. Do naparu trzeba po prostu dodać cukier, nieco octui grzybek japoński. Można go kupić w internecie albo wyhodować na powierzchni domowego octu.
Kefir wodny. Przypomina oranżadę. Robi się go z wody i tzw. kryształków japońskich (to też naturalne bakterie, do kupienia w internecie), a potem dodaje owoce lub sok.

reklama

 

Właściwości jogurtu

Szwedzcy naukowcy sprawdzili, czy jogurt rzeczywiście jest taki zdrowy. Przez 80 dni podawali jogurtowe bakterie wybranej grupie robotników. Okazało się potem, że uczestnicy eksperymentu chorowali dwa razy rzadziej niż reszta kolegów. Ale po co łykać tabletki z bakteriami, skoro te dobroczynne bakterie występują w każdym naturalnym jogurcie. Oprócz tego jogurt reguluje trawienie i pomaga utrzymać dobrą wagę – wystarczy jeden kubeczek dziennie.

Jak kupować?
Naturalny jogurt wygląda bardziej jak kefir niż jak śmietana. Gładki robi się dopiero po wymieszaniu.

Do spróbowania!
Dodawajmy go do owocowych koktajli, warzywnych chłodników i sosów sałatkowych. Warto spróbować też tradycyjnego tureckiego śniadania o nazwie cilbir. To jajko w koszulce podane na gęstym jogurcie doprawionym czosnkiem, mnóstwem posiekanej natki i mięty. Całość można lekko skropić oliwą
i podać z pełnoziarnistym chlebem.

 



Dbaj o swoje bakterie!
W naszych jelitach mieszka około stu bilionów drobnoustrojów! Ważą nawet ponad kilogram i jest ich 10 razy więcej niż wszystkich komórek organizmu. Dzięki nim wolniej się starzejemy, rzadziej chorujemy (zarówno na grypę, jak i na raka) i przyswajamy z jedzenia wszystko, co najzdrowsze. Będą zadowolone, gdy nakarmimy je probiotykami.


Chłodnik jogurtowy
 

Weź: •kubeczek naturalnego jogurtu •3 łyżki oliwy •pęczek rzodkiewek •dwa spore ogórki gruntowe •pęczek koperku •pół pęczka natki pietruszki •kilka łodyg szczypiorku •ząbek czosnku •pół cytryny •sól •pieprz  do podania: •kawałek wędzonego kurczaka

Posiekaj drobno koperek, natkę, szczypiorek i czosnek. Dodaj do jogurtu. Ogórki obierz i razem z rzodkiewkami zetrzyj drobno na tarce. Połącz z jogurtem i dodaj oliwę. Dopraw sokiem z cytryny, solą i pieprzem. Wstaw do lodówki na godzinę. Podawaj z kawałkami kurczaka.
 

Maślanka

Zmęczeni? Pijcie maślankę! Ma sporo lecytyny, która poprawia koncentrację. To też najmniej kaloryczny ze wszystkich napojów mlecznych. Jeśli jecie dużo mięsa, serów i pszennej mąki, możecie cierpieć na zakwaszenie organizmu, co objawia się zmęczeniem, problemami z trawieniem czy wypadaniem włosów. Żeby się odkwasić, sięgnijcie po maślankę (i kefir). Dawniej podawano ją chorym dzieciom na zbicie gorączki. Nic dziwnego, bo świetnie chłodzi. Jest więc idealna na upał.

Jak kupować?
Prawdziwa maślanka to płyn, który zostaje po ubijaniu masła. Idealny skład to samo mleko i bakterie. Serwatka czy mleko w proszku są zbędne.

Do spróbowania!
Zróbcie lekki mus owocowy z malin lub jeżyn i maślanki, z odrobiną miodu i żelatyny albo agaru.
 

 

Zsiadłe mleko

Wystarczy wlać mleko do kubka i zostawić na jeden dzień poza lodówką. I już – bakterie naturalnie w nim żyjące zaczną pracować i mleko skwaśnieje. Ale musi być świeże, prostood krowy. Chroni przed chorobami jelit, podnosi odpornośći pomaga na zapalenie żołądka.

Jak kupować?
Na szczęście w sklepach można znaleźć sporo kwaśnego mleka, które nie ma w składzie mleka w proszku.

Do spróbowania!
Chleb pieczony z dodatkiem zsiadłego mleka dobrze rośnie i ma przyjemnie kwaśny smak.

Sprawdzone smaki:
• gęsty jogurt, morele, miód
• jogurt, ogórek, koperek
• maślanka, maliny, mięta
• zsiadłe mleko,  botwinka, feta
• kefir, ziemniaki gotowane, czarnuszka.

 

Kiszonki

Kiszonki to najlepszy probiotyt. Kapusta kiszona, ogórki czy inne kiszone warzywa oprócz witamin zawierają bakterie kwasu mlekowego, które tworzą się pod wpływem fermentacji i są prawdziwym zbawienie dla organizmu. Oczyszczają go i wzmacniają system odpornościowy, wspomagają też trawienie i obniżają poziom cholesterolu.

Kiszonki i zawarte w nich bakterie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania jelit, w których początek bierze większość chorób, takich jak rak, choroby autoimmunologiczne, a nawet depresja.

 

Co zawierają kiszonki?

Kiszonki zawierają wiele witamin z grupy B, które wpływają na metabolizm i ułatwiają trawienie. Są też źródłem witamin CAEK oraz magnezu, wapnia czy fosforu i potasu. Zaskoczeniem będzie, że nie zawierają one więcej witaminy C niż świeże owoce i warzywa

Warto pamiętać, że podczas fermentacji cenne składniki są tez częścią soku dlatego warto pamiętać, aby go nie wylewać.

 

Co kisić?

Warto wybrać te produkty które zawierają dużo cukru i wody. Z warzyw będzie to kapusta kiszona, buraki, kalafior, marchew, biała rzodkiew, cebula, czosnek, fasolka szparagowa, botwinka, papryka, bakłażany. Owoce są także świetne do kiszenia, cytyny, śliwki, jabłka, gruszki, oliwki

 

 

Jak kisić?

W słoju lub w kamionce zalać warzywa lub owoce solanką z dodatkiem kopru, ziela angielskiego, czosnku, cebuli, czy jagód jałowca. Przez pierwsze trzy dni pojemnik z kiszonką powinien posiadać temperaturę od 15 – 20 stopni, a wierzch powinien być uchylony, aby wydostawały się z niego gazy, następnie należy szczelnie zamknąć naczynie i zanieść w chłodne miejsce.

 



Tekst Joanna Zaguła  
Zdjęcia stockfood/free, alamy/bew, shutterstock

Weranda Country 8/2017

Zobacz również: