Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Rozgrzej mnie, rozżarz mnie – przepisy na zimowe napary

Oto kilka przepisów na herbatki i napary rozgrzewające. Pijcie je na zdrowie, na chandrę albo zwyczajnie dla przyjemności.

Jeśli słodzicie miodem (najlepiej lipowym lub wielokwiatowym) albo dodajecie cytrynę, nie wrzucajcie ich do wrzątku. Trzeba poczekać, aż herbata przestygnie, inaczej stracimy wszystko, co w niej najcenniejsze.

Moja babcia wiedziała od zawsze to, co brytyjscy naukowcy potwierdzili kilka lat temu – przemarzniętym i przeziębionym pomoże gorący rosół. Zawsze gotowała go z 12 kurzych skrzydełek, a perkotał na gazie sześć godzin. Mama parzyła herbatę z lipy, a w kredensie miała nalewkę z cytryn i kardamonu. Ja wierzę w tymianek, majeranek, kurkumę i imbir. Taka mieszanka zawsze stawia mnie na nogi. A przy okazji ten ostatni, podobnie jak czekolada, poprawia nastrój, który zimą też potrafi mocno szwankować.

Imbirówka

Weź: •2 szklanki wody •2 łyżki startego świeżego imbiru •2 łyżeczki suszonego majeranku •łyżeczkę suszonego tymianku •sok z cytryny •łyżkę miodu

Do wrzątku dodaj imbir, majeranek i tymianek, gotuj 5-8 minut. Na kolejne 10 minut zostaw pod przykryciem. Przecedź przez sitko i dodaj cytrynę z miodem. Majeranek działa przeciwzapalnie, łagodzi kaszel i katar.
(według przepisu z „Atelier smaku” Joli Słomy i Mirka Trymbulaka)

reklama

Zielona herbata z granatami

Weź: •2 kubki gorącej wody •2 łyżeczki zielonej herbaty •2 cienkie, lekko rozgniecione plasterki imbiru •2 plasterki cytryny • ćwierć szklanki lekko rozgniecionych nasion granatu •2 łyżki miodu

W dzbanku zalej herbatę, cytrynę, imbir, nasiona granatu gorącą wodą (70-80ºC). Poczekaj 5 minut, żeby się zaparzyła. Chwilę później dodaj miód. Granaty zadbają o naszą odporność i, tak jak zielona herbata, orzeźwią, dodadzą energii.
 

Grejpfrutowa bomba szczęścia

Weź: •2 szklanki świeżo wyciśniętego soku z grejpfruta •pół szklanki wody •2-4 łyżeczki miodu •laskę cynamonu •pół łyżeczki ziela angielskiego

Sok i wodę wlej do rondelka, dodaj cynamon, ziele angielskie i miód, mocno podgrzej, ale uważaj, żeby nie zagotować. Gorącą przelej do dzbanka. Już sam kolor wprawi nas w euforię.

(według przepisu z www.wholeliving.com)
 

Eliksir zdrowia z IMbirem i kurkumą

Weź: •pół litra wrzątku •łyżeczkę tymianku •pół łyżeczki cynamonu •szczyptę kurkumy •2 łyżki startego świeżego imbiru

Wszystko razem gotuj 5-8 minut, odcedź, wypij jak najgorętsze i pod kołdrę. Chorobę szybko wypocisz. Tymianek i kurkuma działają przeciwzapalnie, imbir pobudzi odporność i rozgrzeje, podobnie jak cynamon.

 

Tonik z szałwii na kaszel

Weź: •3/4 szklanki wody •2 łyżeczki startej skórki z cytryny (najlepiej organicznej z ekosklepu) •łyżeczkę szałwii •pół łyżeczki tymianku •sok z połowy cytryny •łyżkę miodu

Zalej wrzątkiem skórkę z cytryny, szałwię i tymianek. Parz pod przykryciem przez 15 minut. Potem dodaj sok z cytryny i posłodź miodem. Taką herbatkę popijaj nawet trzy razy dziennie. Szałwia działa przeciwzapalnie. Pomaga na ból gardła, kaszel i chrypkę.

 

Indyjska herbata

Weź: •szklankę wody •3/4 szklanki mleka •łyżkę dobrej czarnej herbaty (Assam lub Darjeeling) •pół łyżeczki cynamonu •łyżeczkę mielonego imbiru •pół łyżeczki kardamonu •3 goździki •dużą szczyptę świeżo zmielonego czarnego pieprzu •4 łyżeczki cukru

Dla miłośników bawarki. Do rondelka wlej wodę i mleko. Wsyp przyprawy, herbatę, cukier. Zagotuj. Uważaj, żeby herbata nie wykipiała. Odstaw na 5 minut, potem przecedź. Przepędzi zarazki dzięki rozgrzewaczom – od cynamonu po pieprz.



Tekst: Katarzyna Sadłowska
Zdjęcia: Shutterstock.com

Weranda Country nr 1/2013