Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Warzywa na ruszt

Tuńczyk Pikantny tuńczyk.
 
 


Grillowanie to nasze ulubione zajęcie ogrodowe – od pierwszych cieplejszych dni kwietnia, aż do późnej jesieni. Tradycyjnie podpiekamy na rusztach kiełbasy, tłuste boczki i inne mięsiwa. Tymczasem grillować można dosłownie wszystko – a zwłaszcza warzywa, grzyby i... owoce! Tej wiosny odkryjmy więc nowe, niezwykłe smaki.

Ubiegłego roku wybrałem się na wyprawę do Wietnamu. Tradycyjnie starałem się jeść to, co miejscowa ludność, czyli zupy wszelkiej maści. Na ulicach i przy straganach bulgocą kociołki z przeróżnymi polewkami. Po dwóch tygodniach takiej diety z niekłamanym zachwytem zauważyłem w Hanoi uliczny przybytek, który serwował szaszłyki z grilla. Niezwykłe.

Oprócz kawałków mięsa różnych rodzajów i podrobów nadzianych na patyczki były tam kulki rybne, miejscowa odmiana parówek oraz zagadkowa masa o wyglądzie tofu, zrobiona według mnie z białek jaj. Wszystkie te wynalazki pobiły jednak na głowę małe zawiniątka z krótkich, białych grzybków otulonych kurzą skórą. Po podpieczeniu całość chrupała w ustach, zachowując jednak świeży smak grzybów. To zdarzenie nie tyle wstrząsnęło moim światopoglądem, ile po raz kolejny udowodniło, że stając przed rusztem, można swobodnie puścić wodze fantazji.

reklama

Z przyczyn dla mnie niezrozumiałych jesteśmy na to oporni. Na grill kładziemy głównie mięso, pospolicie odmoczone w piwie lub posypane kupną mieszanką. Tymczasem na węglu drzewnym można przygotować praktycznie wszystko – od warzyw przez ryby i owoce morza, po desery. Najwyższy czas, by przestać chodzić utartymi ścieżkami i na majowym pikniku zaproponować przyjaciołom coś nowego. Kupmy trochę przypraw w sklepie z egzotyczną żywnością, wymieszajmy, wrzućmy na ruszt sezonowe warzywa, ryby, posypmy. Pobawmy się! Podczas gotowania nie może być nudno!


PRZEPISY NA DANIA Z RUSZTU:


Pikantny tuńczyk
Weź: •4 steki z tuńczyka •dojrzałą limonkę•2 łyżki kolorowych ziaren pieprzu •3 łyżki oliwy z oliwek •łyżeczkę nasion kolendry •łyżeczkę soli gruboziarnistej •dużą szczyptę pieprzu kajeńskiego

Otartą skórkę z limonki wrzuć do moździerza razem z pozostałymi suchymi składnikami, utrzyj, lecz niezbyt drobno. Posmaruj steki oliwą, posyp mieszanką, dociśnij dłonią i odstaw na pół godziny. Piecz na grillu przez 3 minuty z każdej strony, jeśli stek ma być średnio wysmażony. Podawaj z ciabattą i sałatką z pomidorów.

Warzywa z sosem romesco
Weź: •kolorową paprykę •cebulę •koper włoski •cukinię •bakłażan •dużą szczyptę ostrej papryki •pół łyżeczki suszonego czosnku •3 łyżki oliwy z oliwek

Na sos:•ostrą suszoną papryczkę •4 łyżki oliwy z oliwek •2 duże pomidory •ząbek czosnku •pół opakowania płatków migdałowych •kilka gałązek pietruszki •2 kromki pieczywa tostowego •2 łyżki octu z czerwonego wina

Warzywa – mogą być twoje ulubione – pokrój w plastry, posmaruj oliwą, dopraw czosnkiem i papryką. Grilluj na tackach, aż zmiękną i się zarumienią. Wcześniej przygotuj sos: papryczkę namocz w wodzie, usuń pestki i posiekaj drobno. Jeśli jest bardzo ostra, użyj jej mniej. Pomidory pokrój w kostkę. Migdały upraż na suchej patelni, pietruszkę posiekaj, chleb pokrój w kwadraciki. Wrzuć składniki sosu do miksera i zmiksuj, ale niezbyt drobno. Dopraw solą i pieprzem i odstaw do lodówki na pół godziny, żeby sos nabrał smaku. Podawaj do grillowanych warzyw na zimno lub ciepło.

Mule z grilla
Weź: •1 kg świeżych muli •4 łyżki sosu rybnego •cytrynę •ostrą papryczkę •łyżeczkę cukru •2 ząbki czosnku •2 łyżki wody

Mule umyj, usuń „nitki”, którymi muszle przyczepiają się do podłoża, osusz. Przeciśnij czosnek przez praskę, chili drobno posiekaj. Wymieszaj z sosem rybnym (jeśli nie masz – użyj sojowego), sokiem z cytryny, cukrem i wodą. Mule rozłóż – jedną warstwą – na tackach do grillowania. Przykryj folią aluminiową i ustaw na grillu. Piecz 10–15 minut, aż się otworzą. Wrzuć do miski, obok postaw sos do maczania i miseczki z wodą do mycia rąk, bo mule jemy bez pomocy sztućców.

Szaszłyki z figami
Weź: •½ kg schabu wieprzowego •10 fig •3 łyżki musztardy z Dijon •3 łyżki miodu •po 2 łyżki białego octu winnego, oliwy z oliwek, soku pomarańczowego •ząbek czosnku

Mięso pokrój w cienkie paski, wrzuć do miski. Ząbek czosnku rozgnieć, wymieszaj z miodem, musztardą, octem i sokiem. Polej mięso i odstaw na godzinę. Umyte figi podziel na połówki. Na szpadki nadziewaj na przemian mięso i owoce. Posmaruj oliwą i połóż na ruszt. Piecz około 10 minut, odwracając i smarując marynatą. Podawaj z ryżem.

Bakłażan z fetą
Weź: •2 bakłażany •4 łyżki miodu •5 łyżek oliwy z oliwek •ząbek czosnku •mały kawałek imbiru •papryczkę chili •tuzin suszonych pomidorków z zalewy •opakowanie sera feta •pół pęczka bazylii

Umyte bakłażany pokrój w paski. Skrop oliwą i podpiecz na grillu około 10 minut, aż zmiękną. Wrzuć do moździerza chili, czosnek, utarty imbir  – wszystko rozdrobnij, dodaj do oliwy wymieszanej z miodem w misce. Podpieczone kawałki bakłażana marynuj kilka minut w tej mieszance. Następnie na talerzu połóż po plastrze bakłażana, na jednym jego końcu umieść kawałek fety, na niej pomidorek i listek bazylii. Zwiń w rulonik i zepnij wykałaczką. Kiedy zrobisz wszystkie zraziki, polej je resztą marynaty i ułóż  na ruszcie na 3 minuty. Podawaj z bagietką.

Szaszłyki z krewetek w prosciutto
Weź: •2 tuziny surowych krewetek tygrysich •2 ząbki czosnku •po łyżce posiekanego koperku i listków estragonu •12 plastrów prosciutto lub innej suszonej szynki •2 łyżki oliwy z oliwek

Krewetki obierz, usuń przewody pokarmowe. Czosnek przeciśnij przez praskę, dodaj oliwę, zioła, wrzuć krewetki i wszystko dokładnie wymieszaj. Każdy plaster prosciutto przekrój wzdłuż na pół. Zawiń w niego krewetkę i nadziej na szpadkę. Skrop oliwą i połóż na ruszcie. Piecz przez 5 minut. Pilnuj, żeby za bardzo się nie zrumieniły.

Kurczak marynowany w mleku kokosowym
Weź: •3 piersi kurczaka •szklankę mleka kokosowego •ząbek czosnku •niezbyt ostrą papryczkę chili •kawałek imbiru wielkości kciuka •łyżkę oleju •dojrzałą limonkę

Z limonki zetrzyj skórkę i wyciśnij sok, czosnek przeciśnij przez praskę, imbir zetrzyj na tarce, a chili drobno posiekaj. Wszystko zalej mlekiem kokosowym z olejem i wymieszaj. Mięso kurczaka pokrój w kostkę, wrzuć do marynaty. Odstaw do lodówki na minimum 2 godziny. Nadziewaj na szpadki, piecz na ruszcie 10 minut. Podawaj z ryżem albo chlebem pita, podgrzanym na ruszcie.

Rzymska sałata z grilla
Weź: •3 główki rzymskiej sałaty •1/3 szklanki sosu sojowego •3 łyżki białego wina •łyżeczkę oleju sezamowego •nieduży kawałek imbiru •łyżkę brązowego cukru

Wszystkie składniki, z wyjątkiem sałaty, zmiksuj (imbir zetrzyj najpierw na tarce). Powstałą masę przelej do miski. Główki sałat przekrój wzdłuż na pół, włóż do marynaty, odstaw na kwadrans, a następnie połóż prze-cięciem w dół na grillu. Opiekaj 7 minut, kilkakrotnie obracając. Podawaj gorące jako dodatek do mięsa.

Brzoskwinie i truskawki z grilla
Weź: •3 brzoskwinie •2 garście truskawek •4 łyżki cukru pudru •4 łyżki octu balsamicznego •lody waniliowe

Brzoskwinie i truskawki przekrój na pół, z brzoskwiń usuń pestki. Owoce zanurz przekrojoną stroną w cukrze pudrze, połóż tą samą stroną na tacce do grillowania. Ustaw ją na ruszcie i trzymaj 7–10 minut. Pamiętaj, że truskawki szybciej będą gotowe niż brzoskwinie. Owoce rozłóż do miseczek, skrop octem balsamicznym (musi być jak najlepszej jakości!). Udekoruj kulką lodów waniliowych i podawaj.


Tekst: Stanisław Gieżyński
Fotografie: Stockfood/Free, shutterstock.com