Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

10 zasad zdrowego grillowania

Nieumiejętne przygotowywanie potraw na grillu może zaszkodzić naszemu zdrowiu.
Grillowanie nie zawsze jest zdrowe. Nieumiejętne przygotowywanie potraw na grillu może zaszkodzić naszemu zdrowiu.

Słoneczna pogoda zachęca do grillowania w gronie rodziny i znajomych. Przed takimi spotkaniami często zadajemy sobie pytanie - jak grillować zdrowo? I mowa tu nie tylko o małej ilości kalorii, ale i o zminimalizowaniu ryzyka wytworzenia się związków rakotwórczych z tłuszczów i białek poddanych działaniu bardzo wysokiej temperatury.

Jakie potrawy z grilla są zdrowe?


Amerykański Instytut Badań nad Rakiem dokładnie zbadał wady i zalety letniego grillowania. We wnioskach z tej analizy zarekomendował, aby zrezygnować z wrzucania na ruszt czerwonego mięsa (wołowina, wieprzowina, jagnięcina) i mięsa przetworzonego (boczek, kiełbasa, parówka, salami, szynka). Jako alternatywę polecił grillowanie chudego mięsa drobiowego, warzyw i owoców. Ważne jest również aby nie grillować długo i w wysokich płomieniach. Powoduje to, że potrawy tracą soczystość i mają znikome wartości odżywcze, a w zbyt spieczonych częściach gromadzą się szkodliwe substancje.
Co jeszcze, oprócz zmiany menu, możemy zrobić, aby przygotowywane na ruszcie potrawy były smaczne i możliwie zdrowe?

10 podstawowych zasad zdrowego grillowania

 
1. Na początek smutna prawda - grillowanie tak naprawdę nigdy nie będzie do końca zdrowe. Zupełnie jak hamburgery, cola i frytki. Raz na jakiś czas nie zaszkodzi, ale co za dużo, to niezdrowo.

2. Zamień grill węglowy na gazowy lub elektryczny. Spalanie węgla i drewna to źródło tzw. niskiej emisji zanieczyszczeń powietrza, z długą listą szkodzących zdrowiu substancji. Równie niebezpieczny jest tłuszcz skapujący w płomienie oraz wszelkiego rodzaju rozpałki z parafiną, ropą czy alkoholem. Beznoapireny, akrylamid, nadtlenki, wolne rodniki, dioksyny, furany... chyba nikt z nas nie chciałby aby takie związki unosząc się z dymem osadziły się na potrawach, prawda?

3. Chude mięso, warzywa, owoce - nie ważne co chcesz smażyć na grillu. Ważne, aby były to składniki świeże, bez konserwantów i sztucznych dodatków.

4. Mięso zamarynuj, a następnie grilluj w małych kawałkach - będzie smaczniejsze i szybciej dojdzie, a tym samym skrócisz czas przygotowywania potrawy. A tak szczerze... ideałem zdrowego grillowania byłoby zrezygnowanie z mięsa i grillowanie samych ryb, warzyw i owoców.

5. Grilluj nad żarem, nie nad ogniem. W osmalonych kawałkach potraw kumulują się rakotwórcze substancje.

6. Zrezygnuj z dodatku sosów, majonezu czy ketchupu. To puste i zupełnie niepotrzebne dodatkowe kalorie. Z tego samego powodu popijaj jedzenie wodą, a nie alkoholem czy słodkimi napojami.

7. Zadbaj o to, aby produkty przygotowane do obróbki cieplnej były w temperaturze pokojowej - szybciej się upieką.

8. Nie grilluj ziemniaków. Holenderscy naukowcy udowodnili, że powstaje wtedy rakotwórczy akrylamid.

9. Odsuń stół od grilla. Dym unosi się z wiatrem i kancerogenne substancje mogą opaść wprost na twój pięknie zastawiony stół, talerze i szklanki. Poza tym niektórzy goście mogą nie być zadowoleni, kiedy po powrocie do domu odkryją, że ich ubrania pachną jak wędzonka.

10. Po imprezie nie zapomnij dokładnie wyczyścić grilla. Pozostałości potraw i tłuszczu także są źródłem trujących substancji.

reklama