Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Uzdrawiająca moc kijków

Nordic walking
 
 


W tym sporcie liczą się kijki, więc muszą być odpowiednie. To dzięki nim ciało jest wysunięte do przodu i bardziej wyprostowane. To one zapobiegają ewentualnym problemom z nogami i ułatwiają rehabilitację po urazach.

Nordic walking jest odpowiednie dla ludzi w każdym wieku, bez względu na posturę. Korzyści wynikające z uprawiania tego sportu są zróżnicowane i każdy może znaleźć odpowiadające mu tempo marszu oraz postawić przed sobą indywidualny cel treningowy. O czym warto pamiętać, chód z wykorzystaniem kijków jest nawet o 40 proc. bardziej efektywny niż bez nich!

Tętno łatwo wzrasta do poziomu, który utrzymuje serce i układ krążenia w dobrej kondycji. W zależności od prędkości marszu oraz od osoby ćwiczącej, nordic walking konsumuje ok. 400 kalorii na godzinę, podczas gdy zwyczajny chód zabiera ok. 280 kalorii w tym samym czasie.

Nordic walking usprawnia różne mięśnie kończyn dolnych oraz prostowniki kończyn górnych. Ponadto, wzmacnia mięśnie górnej części tułowia, ramion, a także rozluźnia okolice barków. Badania wykazały, że taka aktywność korzystnie wpływa na ruchliwość górnego odcinka kręgosłupa oraz łagodzi napięcia w okolicy barków. Aby uzyskać efekt rozluźnienia, kijki muszą być prawidłowo używane.

reklama

Technika nordic walking

Nordic walking oznacza chód z wykorzystaniem kijków. Wiele elementów zwykłego chodu staje się bardziej efektywnymi dzięki kijkom, a samą technikę czynią one zrównoważoną. Górna część tułowia powinna być nieco pochylona w przód, a w ten sposób uruchomione mięśnie grzbietu zwiększają wsparcie dla pleców. Kijki pogłębiają skuteczność rotacji górnej części tułowia oraz klatki piersiowej wokół kręgosłupa, uaktywniają pracę barków i łopatek.

Balansujący wpływ kijków często poprawia sylwetkę bioder, intensyfikuje też ruch w obszarze miednicy. Kijki pomagają utrzymać optymalny środek ciężkości podczas chodu, co odgrywa istotną rolę w zapobieganiu problemom kończyn dolnych, ułatwiają też rehabilitację ruchową. Co więcej, łagodzą sposób, w jaki pięta kontaktuje się z podłożem i sprawiają, że kolana poruszają się bardziej elastycznie.

Nordic walking jest polecane po urazach w stawie kolanowym, bo jest znacznie łagodniejszą formą rehabilitacji niż zwykły chód. Kijki wzmagają poruszanie się górnego odcinka tułowia, co jest dobre dla pleców i stwarza „pompujący” ruch dla obszaru barków. Ponieważ wzrasta krążenie krwi, ruchomość się poprawia i powoduje większego rozluźnienie.

Trening powinno się rozpocząć od marszu z kijkami luźno zwisającymi u wyprostowanych wzdłuż tułowia kończyn górnych, szukając odpowiedniego rytmu marszu. Po odnalezieniu tego rytmu należy połączyć krok z odepchnięciem się kijkiem w tył.

Opierając się na paskach rękojeści kijka, palce rozluźniają uchwyt rękojeści, a górna część tułowia przyłącza się do wyprostu kończyny górnej (jej odmachu w tył). Nigdy nie wysuwamy do przodu dolnej części kijka. Podczas gdy przednia ręka jest lekko zgięta, a dolna część kijka jest mniej więcej na tym samym poziomie, co przeciwna (wykroczna) noga, kijek wbijamy w podłoże ukośnie pod kątem 60 stopni tak, aby znajdował się on na tym podłożu na wysokości pięty nogi wykrocznej.