Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Jesień może być aktywna

Nordic Walking
Jesień może być aktywna Nordic Walking

Nordic walking to sport dla tych, którzy lubią plener.

Dla tych, którzy nie wiedzą wyjaśniamy – to połączenie marszu z techniką odpychania się od podłoża za pomocą specjalnie zaprojektowanych kijków, podobnych do tych używanych w narciarstwie biegowym. Został on zresztą wymyślony przez naukowców z Fińskiego Instytutu Sportu w Lahti jako uzupełnienie letnich ćwiczeń fińskich biegaczy narciarskich. Obecnie funkcjonuje jako odrębna dyscyplina sportowa.

Dobór sprzętu

Do uprawiania nordic walking potrzebne są specjalnie zaprojektowane kijki, które służą do odpychania się w czasie marszu. Kijki posiadają „rękawiczkę”, dzięki której łatwiej jest je utrzymać w dłoni i przenosić ciężar z dolnej części tułowia.

Przy ich zakupie należy upewnić się, czy są rzeczywiście przeznaczone do nordic walking. Często bowiem są mylone, nawet przez sprzedawców, z kijami trekingowymi czy narciarskimi. Kije do uprawiania nordic walking, chociaż podobne na pierwszy rzut oka,  mają odpowiednio wyprofilowaną i smukłą rączkę.

reklama

Jej integralną częścią jest rękawiczka ze specjalnym otworem na kciuk. Pozwala ona utrzymać kij w odpowiedniej pozycji, a gdy czasami podczas marszu się go puszcza – nie upada na ziemię. Zakończenie kija powinno być ostre i metalowe, dzięki czemu łatwiej będzie wbijać się w podłoże, ale gdy maszerujemy  po asfaltowych chodnikach, pamiętajmy o nałożeniu na ostre szpikulce specjalnych gumowych nakładek, które pozwolą odbijać się od twardej nawierzchni.

Kije muszą mieć długość dopasowaną do wzrostu - palce zaciśnięte na rączce kija i ręka zgięta w łokciu powinna tworzyć z podłożem kąt prosty. Długość kija musi stanowić ok. 0,68 proc. wzrostu ćwiczącego.

Jak to wygląda w praktyce?

Technika marszu jest stosunkowo łatwa do nauki. Aby wykorzystać wszystkie zalety nordic walking i osiągnąć pożądane efekty, bardzo ważne jest dokładne wykonywanie ćwiczeń. Jeżeli opanujemy podstawową technikę, wówczas uprawianie nordic walking sprawi wiele przyjemności i satysfakcji oraz przyniesie znakomite rezultaty – poprawę kondycji i zdrowia.

Podczas marszu sylwetka powinna być wyprostowana, plecy proste, brzuch wciągnięty, łokcie wyprostowane. Stawiamy kroki naturalnej długości – stopy stawiamy najpierw na pięcie, potem przetaczamy przez śródstopie i odbijamy się z dużego palca.

Podczas marszu poruszamy rękami naturalnie, do wysokości pępka. Ręce i nogi pracują naprzemiennie: lewa noga, prawa ręka i odwrotnie. Kij wbijamy pod kątem ok. 60 stopni pod punktem ciężkości ciała.

W początkowej fazie nauki odbicie następuje na linii biodra. Krok klasyczny jest dłuższy od podstawowego towarzyszą mu silne wybicia z równoczesną rotacją tułowia i barków. Wybicie następuje za linią bioder, przy otwartej dłoni z naciskiem na pasek rękawiczki.