Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Jesień z uśmiechem

Z naturą nie wygramy, ale możemy przynajmniej poprawić sobie humor.
Z naturą nie wygramy, ale możemy przynajmniej poprawić sobie humor.
Pogoda ma na nas o wiele większy wpływ, niż nam się zdaje. Czy wiecie, że jej zmiany wywołują bóle głowy, depresje, bezsenność? Pod wpływem upału robimy się bardziej agresywni, dzieci najbardziej rozrabiają, gdy wieje silny wiatr, a długie chłody sprzyjają depresjom. 

Dieta na poprawę humoru

 
Jesienne deszcze psują humor wszystkim, ale meteopaci, czyli ci, którzy na zmiany pogody reagują jak barometr, przeżywają naprawdę ciężkie chwile! A im robią się starsi, tym są wrażliwsi. Nie ma tu mowy o kaprysach, to twarde prawa fizyki. Kiedy spada ciśnienie, organizm usuwa nadmiar powietrza, bo inaczej ciało by puchło. To nie koniec, gdy barometr leci w dół, czemu towarzyszą wiatr i zmiana wilgotności powietrza, torebki stawowe powiększają się, uciskając nerwy, a to boli. Ot, i cała tajemnica kiepskiego nastroju.

Jeśli do tego dołożymy brak słońca, które sprzyja wydzielaniu serotoniny (odpowiedzialnej za dobry sen i nastrój), wiemy już, dlaczego jesień tak nami poniewiera. Z naturą nie wygramy, ale możemy przynajmniej poprawić sobie humor. Najlepiej… smakołykami. 
 
Wybierajmy je mądrze. Słodycze podnoszą poziom glukozy i dają radość, ale krótką. Trzeba sięgnąć po coś innego.
 

To jedz na poprawę samopoczucia: 

 
DOJRZAŁE BANANY I ORZECHY
zawierają tryptofan – aminokwas, z którego powstaje serotonina. Wystarczy jeden banan dziennie, a łatwiej utrzymamy na wodzy nerwy i będziemy lepiej spać. 
 
RODZYNKI I SUSZONE MORELE
działają jak środki antydepresyjne, są słodkie, więc zwiększają wydzielanie endorfin.  
 
PAPRYKA
ma dużo witaminy C, która pomaga zwalczać stres, a ostra dodatkowo kapsaicynę (jemy ją i mamy więcej endorfin). 
 
PESTKI DYNI I SŁONECZNIKA
to rozweselacze, dodają też energii. 
 
ZIELONY GROSZEK, IMBIR I ŻÓŁTKA JAJEK
mają mangan; pierwiastek ten przesyła do mózgu energię, usuwa zmęczenie. Ten naturalny przeciwutleniacz ułatwia wchłanianie witaminy C. 
 
GORZKA CZEKOLADA
jest bogata w magnez, który chroni przed nadwrażliwością pogodową.
 
Tekst: Łukasz Skop/blog bez ogródek  
Zdjęcia: Karolina Migurska, Stockfood/free, Shutterstock
reklama
Weranda Country nr 7/2014