Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Coś na sezonowy blues

Marchewka z imbirem
 
 


Pogoda nie rozpieszcza, więc może czas na krótki wypad do ciepłych krajów? Jeśli jednak – obojętnie z jakich powodów – nie możesz pozwolić sobie na taki luksus, wypróbuj nasze rozweselające menu. Kolorowe, aromatyczne i bardzo smakowite, poprawi twój nastrój niemal tak skutecznie jak wczasy w Egipcie.

Potrawy pachnące imbirem i cynamonem podniosą temperaturę ciała i rozgrzeją umysł. Sprawią, że krew zacznie krążyć szybciej i wkrótce poczujesz ożywczy przypływ energii. Chili, kardamon, kurkuma oczyszczą dodatkowo krew i wzmocnią układ odpornościowy do walki z wirusami wiosennych choróbsk. Klasyczne kulinarne „wymiatacze” paskudnego nastroju, czyli kakao, czekoladę, miód i mleko znały przecież już nasze babcie: kubek gorącego mleka z miodem i łyżeczką masła to sprawdzone ludowe lekarstwo na smutki i smuteczki. Jeśli do tego napoju dodasz jeszcze laskę prawdziwej wanilii, jej smak i aromat przypomną beztroskie dzieciństwo i sprawią, że poczujesz się wręcz komfortowo.

A co powiesz na kawałek czekolady? Niewiele z nas potrafi się jej oprzeć. I nie próbujmy nawet, bo właśnie teraz możemy ją jeść niemal bezkarnie, bez wyrzutów sumienia. W zimowej diecie jest bowiem lekiem zalecanym na poprawę nastroju. Pod jednym wszakże warunkiem – powinna być to prawdziwa gorzka czekolada z minimum 65% miazgi kakaowej. Taki smakołyk zwiększa wydzielanie endorfin, czyli hormonów szczęścia, i serotoniny, która przeciwdziała depresji. A więc do dzieła: oto menu, które przegoni najbardziej dotkliwego sezonowego bluesa!

reklama

MARCHEWKA Z IMBIREM
weź: •kilka delikatnych (najlepiej młodych) marchewek •kilka plasterków świeżego imbiru •szczyptę kardamonu •szczyptę kurkumy •szczyptę cynamonu •sos sojowy •1–2 łyżki masła •trochę soku z cytryny do smaku

Pokrojone wzdłuż lub w talarki marchewki wrzuć na rozgrzany olej (młode marchewki możesz wrzucić w całości). Dodaj przy-prawy. Duś pod przykryciem, aż marchew już nie będzie twarda, ale jeszcze chrupiąca. Na koniec dodaj masło – to sprawi, że sos będzie aksamitny, a potrawa zyska smakowity aromat. Podawaj jako dodatek do dania głównego albo pikantną przekąskę. P.S. Pyszna jest też marchewka z czosnkiem i miodem!

***

GRUSZKI W CZEKOLADZIE
weź: •5 gruszek •1,5 szklanki wody •½ szklanki cukru trzcinowego •½ łyżeczki kardamonu •konfiturę z żurawiny •tabliczkę gorzkiej czekolady •3 łyżki słodkiej śmietanki (30%) •szczyptę soli •szczyptę chili •2 łyżeczki soku z cytryny •łyżkę startej skórki z pomarańczy

Do wrzącej wody wrzuć kardamon i cukier. Dodaj obrane i pokrojone wzdłuż (bez gniazd nasiennych) gruszki. Obgotuj przez 2 minuty, wyjmij z garnka i odstaw do ostu-dzenia. Do zagłębień włóż po łyżeczce konfitury z żurawiny i ułóż gruszki na półmisku. Teraz przygotuj sos: do rondelka wrzuć pokruszoną tabliczkę czekolady, dodaj śmietankę, skórkę pomarańczową, chili i sól oraz sok z cytryny. Składniki podgrzej na małym ogniu, mieszając, aż utworzy się gęsty sos. Gorącym sosem czekoladowym polej gruszki. Podawaj, zanim wystygnie.

***

KAKAO Z CHILI I POMARAŃCZĄ
weź: •½ litra wrzątku •filiżankę mleka sojowego albo koziego •laskę wanilii •szczyptę cynamonu •szczyptę chili •odrobinę soli •łyżeczkę startej skórki z pomarańczy •2 łyżki kakao

Mleko zagotuj z przyprawami. Po 2 minutach dodaj kakao. Odczekaj chwilę i zestaw z ognia, przelej do filiżanki i ewentualnie dosłodź miodem. To niezawodny i pyszny napój na chandrę!
 

Weranda Country nr 2/2011