Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Pyszne soki

Soki traktuj jak odżywkę i zdrowy napój. Oprócz soków sięgaj śmiało po smoothie i koktajle. Zdjęcia: Stockfood/Free, Shutterstock  
 
 

Domowe soki - postawią na nogi szybciej niż kawa, pomogą zrzucić niechciane kilogramy, zastąpią góry tabletek i niejeden kosmetyk. A do tego są pyszne. Więc wyciskaj, miksuj, przecieraj i mieszaj, bo teraz świeżych owoców i warzyw jest najwięcej.
 

Kiedy i jak pić soki?


Najlepiej na pusty żołądek, wtedy łatwiej je strawisz. Powoli – łyczek po łyczku, żeby od razu dobrały się do nich enzymy. Na początku konsystencja i smak świeżo wyciskanych soków mogą wydawać się dziwne, bo są gęstsze i mają intensywniejszy smak od tych ze sklepu. Działanie będzie różne w zależności od pory dnia.
 

Sok na śniadanie


To najprostsze śniadanie, które można połknąć w biegu. Soki, czyli sama esencja warzywa czy owocu, bez miąższu, natychmiast stawiają na nogi. Strawisz je szybko,
bo w mniej więcej 20 minut. Dostaniesz wtedy końską dawkę witamin, potasu, magnezu i trochę naturalnych cukrów. Idealne dla niskociśnieniowców, lepsze od kawy! Smoothies, czyli koktajle ze zmiksowanych owoców i warzyw, działają wolniej, ale za to dłużej. To przez błonnik, który zawierają, trawienie trwa godzinę, dwie. Dzięki niemu zapobiegają też zaparciom.


 

Przepis na sok: Pobudka!


Wyciśnij sok z 3 garści szpinaku, 4 marchewek i jabłka. Szpinak jest doskonałym lekarstwem na osłabienie, marchew oczyszcza i wzmacnia wątrobę, a jabłko daje słodycz.

Zamień w smoothie: Zamiast marchwi do blendera wrzuć 6 moreli, dodaj jabłko i szpinak, wlej pół szklanki wody. Zmiksuj.
 

Sok zamiast podwieczorku


Około 15-16 bierze cię straszna ochota na coś słodkiego? To dlatego, że kilka godzin po obiedzie spada poziom cukru we krwi. Zamiast zjeść ciastko, wypij sok warzywno-owocowy. Doda energii, ale inaczej niż czekolada, która pomaga tylko na chwilę.
 

Przepis na sok: Zastrzyk energii


Wyciśnij sok z 2 korzeni pietruszki, 2 gruszek, dopraw sokiem z cytryny. Gruszki mają dużo chromu, który zmniejsza apetyt na słodkości (podobnie działa kwaśna cytryna), poprawiają też pracę mózgu i tarczycy.

Zamień w smoothie: Do blendera wrzuć 2 gruszki bez pestek, garść natki i obrane kiwi – owoc, który pomaga się skupić, ukoić nerwy. Dolej pół szklanki wody, zmiksuj.

 

Warzywa i owoce na sok


Marchewki wybieraj gładkie, niepopękane. Nie obieraj ich, tylko wyszoruj, a jeśli przy naci korzeń jest zielonkawy, koniecznie odetnij ten kawałek, bo może zawierać toksyczną solaninę.

W wosku, którym pokryta jest skórka ogórków, mogą zostawać resztki środków ochrony roślin. Dlatego lepiej spryskać je octem jabłkowym i po 10 minutach wyszorować szczoteczką pod bieżącą wodą. Albo po prostu obrać.

Liście i zioła przed wyciśnięciem namocz w wodzie przez kilka godzin. Dadzą więcej soku.
 

Sok na dobranoc


Ostatni sok najlepiej wypij 2-3 godziny przed snem. Zrezygnuj z pobudzających owoców na rzecz zielonych warzyw. Wyjątek możesz zrobić tylko dla wiśni, bo zawierają wywołującą senność naturalną melatoninę.
 

Przepis na sok: Na dobranoc


Wyciśnij sok z 2 bulw selera, 4 ogórków gruntowych i garści liści melisy. Seler pomoże strawić kolację, zawiera też uspokajające olejki eteryczne. Ogórek koi nerwy przed snem i świetnie nawadnia.

Zamień w smoothie:
Zamiast selera korzeniowego weź 2 łodygi naciowego, usuń łykowate włókna, pokrój w plastry. Dodaj 2 pokrojone ogórki, dosyp łyżkę namoczonych migdałów. Mają mnóstwo magnezu i wapnia wpływających na lepszy sen. Wlej pół szklanki wody lub naparu z melisy, zmiksuj.
 

Piękna cera i włosy


Potraktuj soki jak odżywkę. Po pierwsze nawadniają ciało lepiej niż woda, więc skóra będzie elastyczniejsza i bardziej napięta, bo wypełniają się płytkie zmarszczki. Postaw na warzywa i zioła. Jarmuż czy kapusta są pełne witaminy K rozjaśniającej plamy od słońca i cienie pod oczami. Szpinak i marchew mają witaminę A, która zmniejsza zmarszczki. Skórka ogórka – wzmacniającą włosy i paznokcie krzemionkę.
 

Co pić?


•Sok z garści jarmużu, szpinaku, natki pietruszki, ogórka i bulwy selera.
•Sok z 2 garści szpinaku, garści sparzonej pokrzywy, 2 marchewek i 2-3 liści leszczyny.
•Smoothie z 2 jabłek, garści natki pietruszki, połówki obranej ze skórki cytryny, łyżeczki miodu i pół szklanki wody.

Tekst: Karolina Zawadzka
Zdjęcia: Stockfood/free, Shutterstock

reklama
Weranda Country nr 8/2015

Zobacz również: